מה גורם לאקזמה
וכיצד למנוע זאת?

במקרים רבים אקזמה אטופית היא תופעה משפחתית. הסיבה נעוצה במרכיב הגנטי. כשאקזמה אטופית מופיעה היא מספרת שהעור שלנו מייצר פחות חומרי לחות שומניים, מה שהופך אותו ליבש מאוד.
מדוע זו בעיה? העור היבש פגיע יותר לאלרגנים וגירויים, היכולים לחדור לתוכו ולגרום לדלקות עזות וגרד.

שאלות ותשובות

1 quote-marks

איך נראית אקזמה?

אצל תינוקות, אקזמה גורמת לכתמים אדומים ומחוספסים במיוחד על הלחיים והסנטר. אצל ילדים ומבוגרים כתמי האקזמה ממוקמים בעיקר על הצוואר ובקפלי העור סביב המרפקים, פרקי הידיים ומאחורי הברכיים. נגעי אקזמה יכולים להיות בעלי סימני גירוד ועלולים לדמם. יכולות גם להיווצר שלפוחיות שיפרישו נוזלים. עם הזמן העור יכול להיות מעובה וגלדני.

האם זה היה מועיל?

1 quote-marks

האם אקזמה היא אלרגיה?

אקזמה אינה אלרגיה, היא מחלה אטופית. במילים אחרות, היא קשורה לאלרגיות ולמצבים אטופיים אחרים כגון אסטמה וקדחת השחת. באקזמה, מחסום ההגנה של העור פגום, מה שמאפשר לאלרגנים וחומרים מגרים לחדור עמוק ולגרום לדלקת וכתוצאה מכך להופעת תסמינים של אקזמה כמו גירוד, אדמומיות, כתמים יבשים וכו׳.

האם זה היה מועיל?

1 quote-marks

כיצד אוכל להיפטר מאקזמה?

קרמים של קורטיקו-סטרואידים הם הבסיס לטיפול באקזמה בעת התלקחויות חריפות. מדובר בסטרואידים חלשים ככל הניתן, שאינם מתאימים לשימוש באזור הפנים.
בנוסף, כדאי להכניס לשגרה טיפול מניעתי עם תחליפי סבון לשטיפה ומריחה קבועה של קרמים מרככים, על מנת להפיג התלקחויות לאורך זמן, חשוב לאזן מחדש את המיקרוביום של העור (החיידקים הידידותיים החיים על העור שלנו).

האם זה היה מועיל?

1 quote-marks

כיצד מקבלים אקזמה?

אקזמה היא תופעה גנטית המופיעה לעיתים במשפחות. היובש מחליש את מחסום העור המגן עלינו מפני אלרגנים וחומרים מזיקים ומזהמים, ומאפשר להם לחדור פנימה ולגרום לדלקות. אקזמה עלולה להיגרם גם כתוצאה מעבודה יום יומית הכוללת שטיפת ידיים תכופה כגון ספרות, רפואה וסיעוד. גורמים סביבתיים לאקזמה כוללים את קרדית אבק הבית.

האם זה היה מועיל?

1 quote-marks

האם אקזמה מגרדת?

כן! עיקצוץ או גרד הם אחד המאפיינים העיקריים של אקזמה. מחסום העור פגום, כלומר אלרגנים וחומרים מגרים יכולים לחדור עמוק ולגרום לדלקת ושחרור של המולקולה המגרדת - היסטמין. ניתן למנוע התפרצות אקזמה מגרדת ויבשה באמצעות תחליפי סבון ומריחת קרם מרכך פעמיים ביום, המאזן מחדש את שכבת החיידקים הידידותיים.

האם זה היה מועיל?

נכון
או לא נכון

כדי לטפל בעור יבש,
חשוב להעשיר אותו הלחות.

נכון

אקזמה נגרמת על ידי מחסור בשכבת השומנים הטבעית של העור (תפקוד המחסום שלו). לכן חשוב להעשיר את העור היבש בלחות באמצעות קרם לחות ממוקד באופן קבוע, עם מוצרי טיפוח מתאימים.
למדו עוד

ייבוש העור באמצעות מייבש שיער
יכול לשפר את מצב האקזמה.

לא נכון

זה בהחלט לא מומלץ. ייבוש העור בעזרת מייבש שיער הוא גורם אקזמה פוטנציאלי ועלול לגרום להתלקחויות נוספות על ידי תקיפת העור והרס שכבת השומנים המגינה עליו. ייבוש השיער באופן זה עלול ליצור החמרה נוספת של אקזמה בעור יבש. גרוע מכך, שימוש במייבש עלול לגרום לכווייה בעור העדין.
למדו עוד

גירוד האקזמה
מפסיק את תחושת הגרד.

לא נכון

לחלוטין לא. הגירוד מפעיל את מעגל הקסמים האכזרי של האטופיה: ציפורניים פוגעות בעור השברירי ומאפשרות חדירה גדולה יותר של אלרגנים וגורמים המעוררים גירוי בעור, אלה יוצרים גירוד נוסף ופגיעה נוספת בעור.
למדו עוד

אסתמה של העור
עלולה להיות מדבקת.

לא נכון

אסתמה של העור או אקזמה הינה מחלה גנטית ואינה מדבקת בשום אופן. הטיפול בתסמיני אסתמה של העור נעשה באמצעות תחליפי סבון, מרככים וסטרואידים מקומיים.
למדו עוד

אקזמה, אטופיק דרמטיטיס
והיסטמין

האקזמה מהווה מצב ״אטופי״ שבדרך כלל מגיע יחד עם תופעות נוספות כמו קדחת השחת, אסתמה ואלרגיות למזון. לאנשים עם נטייה לאטופיק דרמטיטיס יש נטייה גנטית לייצר סוג של נוגדן הנקרא IgE הגורם לתגובות אלרגיות בחלקים שונים של הגוף כמו העיניים, האף, הריאות, המעיים והעור. נוגדנים אלה ממלאים תפקיד באקזמה אטופית על ידי הפעלת שחרור היסטמין.

אקזמה אטופית
ומעגל הגרד והגירוד

היסטמין היא מולקולת הגירוד בגוף. כאשר חומר זה משתחרר על ידי תאי פיטום בעור, הדבר מוביל לתחושת גירוד מיידית. כמובן שכאשר העור מגרד, הדחף האוטומטי שלנו הוא לגרד. אך ככל שנגרד יותר, כך אנו מפרקים את מחסום פני השטח של העור, מה שמוביל לחדירת אלרגנים המגבירים את הגירוד. תופעה זו ידועה כמעגל גרד - גירוד העור, ילדות וילדים אטופיים עם נטייה לאקזמה נפגעים ממנה במיוחד.

אחד המפתחות לניהול עור אטופי הנוטה לאקזמה הוא מניעת מעגל ״הקסם״ הזה באמצעות מריחת קרם לחות המרכך את העור. בואו ללמוד על פתרונות והרגעה לעור אטופי נוטה לאקזמה.

תפקידו של המיקרוביום
בעור אטופי עם נטיה לאקזמה

מעבר ליובש, לאטופיה ולמעגל הגרד - גירוד, מחקר חדש גילה גורם בלתי צפוי הכרוך באקזמה אטופית: "מיקרוביום של העור". המיקרוביום של העור הם המיקרואורגניזמים (תחשבו עליהם כחברים, לא כיצורים!) החיים על פני השטח שלו.

כדאי לדעת שעל עור בריא, המיקרוביום הוא כמו יער גשם טרופי: פורח ובעל גיוון. בעוד שאצל בני משפחה הנוטים לאקזמה, גיוון זה מדולדל והמיקרוביום אינו מאוזן. ממצא מרתק זה פותח את הדלת לעידן חדש של טיפול פרה-ביוטי בעור אטופי הנוטה לאקזמה, העושה שימוש בתכונות הפרביוטיות הייחודיות של מים טרמליים.

האם זה אפשרי למנוע אקזמה? כן ולא. רבים מהגורמים המעורבים בגרימת אקזמה הם גנטיים, כגון חוסר במחסום פני העור ונטייה לאטופיה. מחקרים קליניים חסרי תקדים הוכיחו לאחרונה כי שימוש במרככים בשלושת השבועות הראשונים לחיי אדם מפחית את הסיכון לפתח עור אטופי הנוטה לאקזמה ב 50%*.

אטופיק דרמטיטיס ואקזמה הן תופעות גנטיות ולרוב הן עלולות להופיע אצל כמה מבני ובנות המשפחה. אך אין זה אומר שאי אפשר לעשות משהו בנדון: בעזרת ניהול נכון, ניתן למזער במהירות את תסמיני הגירוד.

כדי לטפל בעור אטופי הנוטה לאקזמה, השתמשו במקלחת בתחליף סבון או סינדט ומרחו קרם לחות פעמיים ביום. הקפדה על שני השלבים הללו תעזור לכם למנוע הישנות הגירוד בעור. תוכלו למצוא מידע נוסף ומעמיק על פתרונות ממומחים ומומחיות לעור אטופי עם נטייה לאקזמה בחלק הבא.

במאמרים נלמד על עור יבש מאוד, כיצד למנוע את היובש ואיך נכון לטפל בו. בנוסף, נסביר על ההבדל בין עור יבש לאקזמה, וניתן מידע על ההתמודדויות הבלתי צפויות באקזמה אטופית כמו זיהום. תוכלו למצוא גם מאמר מיוחד עבור ילדות וילדים בעלי עור רגיש ואטופי, בו תקבלו עצות למניעת מעגל ה״קסם״ גרד - גירוד, ומדוע המקל המנטרל גירוד יכול להיות החבר החדש טוב ביותר שלכם.ן!

* "שיפור ריכוך מחסום העור מלידה מציע מניעה יעילה של אטופיק דרמטיטיס", J ALLERGY CLIN IMMUNOL, כרך 134, מספר 4.

הידעת?

מכל המחלות, אטופיק דרמטיטיס היא המחלה השניה בגודלה בהשפעתה על איכות החיים, במיוחד בשל אובדן שינה.

מקור: מחקר השוואתי של פגיעה באיכות החיים בילדים עם מחלת עור ובילדים עם מחלות ילדות כרוניות אחרות. P.E. Beattie* ו M.S. לואיס- ג'ונס. המחלקה לדרמטולוגיה, בית החולים נינוולס, Dundee DD1 9SY, בריטניה * בית החולים המלכותי לילדים חולים, יורקהיל, גלזגו, בריטניה.

שימו לב!

המידע המוצג כאן מיועד לצורכי לימוד כלליים בלבד ואינו אמור להוות תחליף לייעוץ רפואי מקצועי. כדאי תמיד לפנות לייעוץ עם רופאות ורופאים מוסמכים בכל שאלה רפואית.

ההתחייבות שלנו
לבטיחות שלכם

תקני הבטיחות שלנו עומדים בתקנות הקוסמטיקה הבינלאומיות ויותר.

laroche posay safety commitment product allergy tested model close up

אפס תגובתיות.

קראו עוד
אנחנו ממשיכים לחקור ולגלות את שילוב המרכיבים עד שמתקבלת הפורמולה המדויקת שאינה גורמת לתגובתיות.
laroche posay safety commitment essential active dose product head

רכיבים פעילים
ללא התפשרות על הסבילות

קראו עוד
המוצרים שלנו פותחו בשיתוף פעולה עם רופאי עור וטוקסיקולוגים, הם מכילים רק רכיבים פעילים במינון המדויק, ללא התפשרות על הסבילות.
laroche posay safety commitment sensitive skin model baby

נבדק
על עור רגיש מאוד

קראו עוד
עמידות המוצרים שלנו נבדקה ומאושרת גם לעור רגיש, בעל נטייה לפצעונים, יבש ומגורה במיוחד.
laroche posay safety commitment formula protection product head

הגנה על הפורמולה
לאורך זמן

קראו עוד
אנחנו בוחרים את האריזה המגנה ביותר, הצורכת כמות מינימלית של חומרים משמרים, על מנת להבטיח עמידות ויעילות ללא פגע לאורך זמן.